Waimangu

Efter en förmiddag vid Wai-o-tapu så åkte jag ensam vidare med bussen till Waimangu som till skillnad från den första parken var nästintill folktom. Den 4 kilometer långa leden gick igenom tät djungel, rykande kratrar och puttrande små vattenkällor och förutom syrsorna så var det helt tyst.

Bäst på hela området var definitivt The Frying Pan Lake (som de så fint översatt till Stekpannesjön i den svenska broschyren). Sjön är egentligen en jättelik vattenfylld krater (Echo Crater) som bildades under ett annat vulkaniskt utbrott 1917. Idag är det världens största varma källa med en medeltemperatur på 55 grader (bilder ovan).

Waimangu, som är världens yngsta geotermiska område, skapades efter Mount Taraweras gigantiska utbrott 1887. Under utbrottet så exploderade sjön Rotormahana vid vulkanens fot till 20 gånger sin storlek. Tyvärr kom jag inte ända fram till sjön pga en översvämning, men jag fick ändå en fin vy från områdets högsta punkt (bild ovan).

När klockan blev fyra på eftermiddagen kom en buss och hämtade mig och jag träffade den första svensken på resan.

/

Det här var för 2 veckor sen nu och jag har efter uppehåll vid både Tongariro National Park och Wellington hunnit ta mig med färjan över till norra Sydön. Igår kom min beställda touringcykel och idag blir min allra första dag på två hjul! Det är 27 grader varmt och sol här i Blenheim och jag har haft lyckohjärtklappning hela morgonen.

(Ligger alltså hemskt mycket efter i mina blogguppdateringar. Har inte haft en stund över till att gå igenom bilder och skriva dagbok. Men jag kommer igen…)

A.

One thought on “Waimangu

  1. Hej! Häftiga bilder du tagit! Lycka till på cykelturen! Är hemma i Styvje nu, här är det grått och trist, låter riktigt skönt med sol och värme….
    Kram Emma

Leave a Reply

