Tongariro – dag 1

Efter att ha väntat ut ett ihållande regn så startade jag i söndags (för två veckor sedan) min vandring i Tongariro National Park. Jag planerade att gå den så kallade Tongariro Northern Circuit, en 52 km lång led som går runt två av parkens vulkaner, Tongariro (1967 möh) och Ngauruhoe (2287 möh).  Båda två är aktiva vulkaner och jag blev informerad om att det var på egen risk jag beträdde parken (så sent som i augusti hade en av vulkanerna ett utbrott då en av övernattningsstugorna förstördes).

IMG_3206x

Jag började gå strax innan lunch. Det var 9 km till den första stugan och i horisonten hopade sig de mörka molnen. Efter knappt tio minuter kom regnet, sen haglet och till sist åskmullret uppifrån bergstopparna. Leden blev alltmer svårframkomlig och korsades tre gånger av en 10 meter bred flod (det var helt klart mer tur än skicklighet att jag lyckades ta mig över utan att ramla i).

Halvvägs kom en ung amerikan ifatt mig som med löparskor på fötterna plöjde rakt igenom vattenmassorna. Vi tog sällskap fram till stugan och hann precis under tak innan de riktigt hårda hagelskurarna kom. Senare framåt kvällen kom ytterligare fyra personer till stugan och tillsammans med stugvärden tände vi kaminen, kokade nudlar och pratade Nya Zeeländska pungråttor (stugvärdarna hade tydligen något vad sinsemellan om vem som först fick en pungråtta på bild).

IMG_3243x

IMG_3239xAlla utom jag skulle sova i stugan, så när klockan blev nio och det hade hunnit bli riktigt mörkt utanför fönstret så tog jag min väska för att gå ut till tältet. Jag stängde dörren bakom mig och hann knappt ta ett steg innan jag såg två stora gula ögon stirra in i ljuset från ficklampan. Snacka om att tala om trollen, för på räcket till verandan satt det just en pungråtta och såg finurlig ut (stugvärden fick sin bild och vann vadet).

Det blev en kall första natt bland bergen och utanför tältet sprang den där råttan runt halva natten och gjorde konstiga ljud ifrån sig.

A.

Leave a Reply

