Tongariro – dag 2

Måndagsmorgonen kom med lätta moln och kalla vindar och i öster skymtades toppen av Mount Ngauruhoe för första gången. Jag var först iväg från stugan och gick rakt in i en smärre vallfärd mot högre höjder. Dagens etapp gick nämligen till stor del längs med den välkända Tongariro Alpine Crossing, en dagsled som drar tusentals turister varje år. Och eftersom det här var den enda dagen med sol i prognos så var det många som tagit tillfället i akt.
IMG_3273x
Efter några kilometer på relativt flackt underlag började klättringen genom ett lavaformat landskap upp till South Crater.IMG_3298x

Vandrare på led längs med South Crater (sett från Mangatepopo Saddle).IMG_3294x
Uppe vid Mangatepopo Saddle (sett från South Crater) tog dom isiga vindarna i rejält och kineserna med jeans och hoodie började se besvärade ut på riktigt. Vi befann oss nu på 1700 meters höjd och den sista branta stigningen upp till Red Crater var inte helt riskfri då de smala stegen som löpte parallellt med bergssidan hade blivit upptrampade och isiga.
IMG_3328x
Väl uppe vid Red Crater kunde man välja att göra en avstickare upp till vulkanen Tongariro (1967 möh). Horisonten visade på fortsatt solsken så lade jag ifrån mig den stora ryggsäcken och gick med kameran i hand mot toppen.
IMG_3344x
IMG_3352x
Lyckan spreds sig från ett bultande hjärta ut i hela kroppen. För exakt ett år sedan föddes de första tankarna om att resa till vulkanerna på andra sidan jorden. Och nu, efter all tid och allt slit så gick jag mot den där toppen. Det var måndag, klockan var 12 och jag gick på en vulkan. Få saker kan slå den känslan. IMG_3365x
Jag kunde inte sluta le. Och till råga på allt så mötte jag några svenskar på toppen som komiskt nog bjöd på kokt potatis.
IMG_3368xIMG_3390xxRed Crater.
IMG_3402xEfter 1,5 timme var jag tillbaka på leden igen och nu hade molnen skingrat sig helt från Mount Ngauruhoe; vulkanen som stod statist för det fiktiva Mount Doom i filmatiseringen av Sagan om ringen trilogin. Egentligen hade jag velat stå där uppe på toppen. Men då mycket snö fortfarande låg kvar och jag inte hittade någon att gå upp med så avstod jag. Så mycket vet jag att det är dumt att vara ensam på så höga höjder.
IMG_3415xRuntikring Red Crater osade det från den termiska värmen under mark och kineserna (i jeans och hoodie) som åkte på rumpan nedför den snöklädda branten lyckades med sina smittande glädjeskrik få samtliga att dra på smilbanden.IMG_3422x

Emerald Lakes (som får sin utmärkande färg från mineraler som med smältvattnet rinner ner från Red Crater). IMG_3496xIMG_3457xIMG_3461x

Central Crater (sett från The Blue Lake). Här gick Alpine Crossing och Northern Circuit skilda vägar och jag fortsatte ensam (ner till vänster i bild, mellan höjderna) på min väg till nästa övernattningsstuga.IMG_3585x

Från Central Crater gick det brant nedför till Oturere Valley och vidare genom den så kallade Rangipo Desert. En otrolig häftig plats som efter tidigare vulkanutbrott formats av rinnande lava. Mitt i tystnaden kändes det som att gå på en annan planet.  IMG_3608x copy

Och så träffade jag en fransman som dagen till ära fyllde år. Han hette Vivian (ja, Vivian) och lärde mig att sjunga Ja må du leva på franska.IMG_3618x

IMG_3615x

Efter totalt sju timmar kom vi fram till stugan och på verandan satt redan ett gäng andra vandrare och hade det allmänt bra.IMG_3631x

Det blev en riktigt fin kväll där i stugan. Vi tände ljus när det blev mörkt, Vivian spelade på sitt munspel och alla berättade sina bästa resehistorier. Och när det blev kväller så kröp jag in i mitt tält och somnade som en stock. IMG_3638x

Bästa dagen.

A.

One thought on “Tongariro – dag 2

Leave a Reply

