Tongariro – dag 3

1_IMG_3696xTredje dagen i Tongariro vaknade jag upp till det här..2_IMG_3710x

Det var knappt så man ville lämna efter en sån morgon. Men jag hade en lång dag framför mig, så när klockan närmade sig nio tog jag min väska och började gå. Himlen var klarblå och framför mig låg Mount Ruapehu, parkens tredje och största vulkan (2797 möh).4_IMG_3755x

Den första (och nästan enda) jag mötte under dagen var en stugvärd som kom och gick med tre färgglada ballonger i hand. Tydligen så fyllde värden för stugan jag nyss lämnat 21 år just idag. Se där.

Landskapet skiftade från öken och sand till flod och skog och slutligen till en stäpp av buskar och gräs.IMG_3771xIMG_3056x
IMG_3830x

Även om jag skulle försöka så går det inte riktigt att beskriva en sån där dag. När allt man har är en själv, slätten, bergen och vinden. När allt är stilla och det som hörs är tyst. När man kan gå utan att tänka. Det är en sån där dag man borde ha fler av.IMG_3931x

Efter 22 km i lugnt tempo var jag åter igen tillbaka till Whakapapa Village varifrån jag startat för tre dagar sen. Jag fick en sista vy över Mount Ngauruhoe, hittade en närliggande camping och unnade mig själv en efterlängtad pasta.IMG_3956x

Dagen därpå liftade jag (för första gången i mitt liv) de 15 kilometrarna tillbaka till byn varifrån jag tog bussen vidare till Wellington. Hela tiden ovetandes om askmolnet från Tongariro som spreds med vinden bakom mig.

A.

Leave a Reply

