Vulkanutbrottet

Tre dagar efter att jag lämnat Tongariro National Park fick jag reda på vulkanen jag besteg under måndagen, Mount Tongariro, haft ett mindre utbrott bara två dagar senare under onsdagen. Detta gick att läsa i The Guardian:

Mount Tongariro, on New Zealand’s central North Island, erupts for the first time in more than 100 years, spreading a thick layer of ash for several miles. Scientists say there was no warning the volcano was going to erupt. The eruption of ash and rock lasted about 30 minutes but did not cause any injuries.

Se en video från händelsen HÄR.

Det är ju nästan lite synd att jag inte startade min vandring en dag senare så att jag hade fått se det från håll ^^

A.

Leave a Reply

