Billy Maverick

IMG_4191xEftersom jag bokat en cykel för upphämtning på sydön till helgen så tog jag, något trött, färjan över till Picton under fredagen. Det blåste så mycket ute på däck att det inte gick att andas, men man ville ändå inte gå in för det var så himla fint till havs. Speciellt när man närmade sig sydön (bilden ovan).

Från hamnen i Picton tog jag sedan bussen vidare till Blenheim där jag checkade in på en ganska schaskig camping. Det var fredagskväll och jag var nog den enda på stället som var 1: tjej, 2: under 40, 3: nykter. Jag satte upp tältet längst nere i ett hörn och somnade till ljudet av fylla.

Dagen efter så kom den! Min cykel. En mörkblå Canondale touringcykel med väskor både fram och bak, extra bekväm sadel och liten kilometerräknare. Nu är inte jag någon expert så cyklar, men den såg riktigt bra ut. Jag satte genast igång med att provpacka väskorna och cykla upp och ner för gatan på alla växlar jag kunde hitta. Som jag väntat och planerat och drömt om det här. Om vi två, en väg och ett tält. Jag kunde knappt bärga mig. Men hur mycket jag än bara ville cykla iväg på en gång så var jag tvungen att fixa en del praktiska grejer först. Därför planerades avfärden in till tidigt nästa morgon.

Det var riktigt varmt den där lördagen och på campingens innergård satt ”resterna” från gårdagens fest och tog en återställare. Jag hade precis gjort lunch när de insisterade på att jag skulle göra dom sällskap. Så, för att inte verka tråkig satte jag mig lite motvilligt vid deras bord. Det visade sig dock att de var riktigt trevliga, och roliga. Eftermiddagen passerade och kvällen kom och nu hade även jag hamnat där; runt ett campingbord sent på kvällen till ljudet av fylla. Folk ställde fram öl efter öl framför mig (även om jag insisterade på att jag skulle upp tidigt dagen efter) och i träden tändes julbelysningen upp. Fler slöt an till sällskapet och till slut tror jag hela campingen drack Maverick och axeldansade till tonerna av Bob Marley. Alla var bara så glada och jag bestämde mig för att glömma morgondagen för en stund och följa med på pubrunda med stans brokigaste gäng.

Även om det inte blev någon helkväll på puben för min del så var det länge sen jag skrattade så mycket under en och samma kväll, och jag kan faktiskt inte komma på någon bättre uppladdning inför två månader på cykel.

A.

Leave a Reply

