Första dagen

Blenheim – IMG_4237xHavelock / 35 km

Det var först när hon stod där, lutat mot plåtstaketet med en nollställd kilometermätare och väskorna påhängda som det slog mig; jag har ingen aning vad jag ger mig in på. Jag är ju löpare, inte cyklist. Jag har aldrig lagat en punktering eller bytt ekrar. Jag har ju knappt cyklat längre än 4 mil under en och samma dag. Men nån gång måste ju vara den första och det vore kanske konstigt om jag inte hade varit nervös.

Det hann bli eftermiddag innan jag lämnade campingen. Jag fick vinden emot mig på State Highway 6 och redan efter en halvtimme började det bli kämpigt. Axlarna smärtade och tyngden från väskorna fick styret av kränga när jag tappade fart. Även om det inte gick uppför så tickade kilometrarna långsamt och när vinden var som värst och hastighetsmätaren visade 10 km/h så undrade jag faktiskt va fan jag höll på med.

Efter 35 jobbiga kilometrar nådde jag i alla fall en enslig camping och då det redan börjat skymma bestämde jag mig för att det fick vara nog.

Jag hade klarat första dagen och jag var på väg.

A.

Leave a Reply

