Maori Pa Beach

Havelock – Maori Pa Beach – Nelson / 107 km

Andra dagen började bra och de första 3 milen kändes knappt. Men sen gick det utför. Eller, snarare uppför. Den första backen klättrade 400 höjdmeter på 4 kilometer längs med en hårt trafikerad väg. Med vingligt styre och en puls på 180 tog jag mig långsamt upp till toppen. Men det var först efter 5 mil och dagens andra långklättring som jag tog slut på riktigt. Halvvägs upp för backen så gav kroppen upp, det fanns inget mer att ge (kallas även otränad). Och jag vet inte hur lång tid eller hur många svordomar det tog, men efter mycket möda hade jag ändå tagit mig hela vägen upp. Där väntade belöningen i form av en minst lika lång, om än brantare, nedförsbacke där mätaren visade 50 km/h längs med de gröna sluttningarna.

Eftermiddagen hann bli sen innan jag nådde byn Hira. Där lämnade jag motorvägen och tog sikte på vad som enligt kartan såg ut som en avlägsen strand. Jag passerade ett flertalet skyltar som påminde mig om att det inte var en allmän strand jag var på väg mot. Men efter 77 km och åtta timmar på sadeln så orkade jag faktiskt inte bry mig.

Sista biten gick på grus och när jag äntligen kom fram så möttes jag av det här.
IMG_4414xIMG_4284xDen perfekta övernattningsstranden.
IMG_4388xIMG_4480xSå jag slog upp mitt tält, tog ett dopp bland vågorna och lagade middag på stormkök innan solen gick ner bakom bergen.IMG_4400xIMG_4507xIMG_4289xIMG_4288xIMG_4531x

IMG_4553xVaknade morgonen efter till ett stilla hav.
IMG_4577xIMG_4559x

Fick sällskap till frukosten.IMG_4606x

Och så packade jag cykelväskorna och tog mig de resterande 3 milen till Nelson där en och en halv dags vila väntade.

A.

Leave a Reply

