100!

Nelson – Motupiko – Murchison – Westport / 238 kmIMG_4722xIMG_4733xIMG_4656xIMG_4715x

De följande tre dagarna efter Nelson tog jag mig totalt 238 km till Westport och västkusten. Dag ett rullade jag 57 km till en campingplats i byn Motupiko. I min dagbok står bara ”motvind”, så jag antar att det får sammanfatta etappen. Dag två tog jag mig 75 km över två kulstötarbackar. Det är mitt nya ord för backar som kräver en kulstötares vrål för att ta sig upp för (man får liksom ut det allra sista krafterna då). Men det var först den tredje dagen som jag nådde två av mina första delmål; västkusten och 100 km!

Egentligen hade jag tänkt dela upp de där sista 100 kilometrarna på två dagar. Men så mötte jag några proffscyklister vid starten i Murchison och de skulle alla till Westport. Och när de frågade vart jag skulle så slank det bara ur mig ”Eh, Westport, I`m also going to Westport”. Antar att jag inte ville vara sämre.

Sju timmar och 106 km senare rullade jag med smått skakiga ben den sista biten ner till stranden. Det finns inget som slår den där känslan. Känslan efter en lång fysisk dag, när kroppen värker lätt och hjärtat fortfarande pumpar. Tror det kan vara en av mina favoritkänslor.

A.

Tyvärr kan jag inte bjuda på någon större bildskörd. Var så inne i cyklandet att jag inte ens orkade ta fram kameran.

Leave a Reply

