Vita vågor och pannkaksklippor

Westport – Punakaiki (Pancake Rocks) – Greymouth / 123 km

Sista kvällen i Westport träffade jag ett par från Holland som bjöd med mig på hemlagad middag. Vi satt ända in på småtimmarna och drack te, åt choklad, pratade om farliga Nya Zeeländska fåglar och om deras fejkbröllop som blev riktigt.IMG_4900x

IMG_5052xMorgonen efter hade solen krånglat sig igenom det senaste dygnets regntäcke och under en blå himmel begav jag mig mot kustbyn Punakaiki. Vägen lämnade kustlinjen och slingrade sig inåt land, upp och ned för otaliga backar, och först efter 6 mil fick jag se havet igen. Och vilket hav sen. IMG_5149x

Jag fick lägga ifrån mig cykeln vid vägkanten för att ta in det.IMG_4951x

Det var det här jag hade drömt om där hemma i soffan. Att cykla längs med en sån här väg, i solen, med vinden i ryggen och bergen och havet på vardera sida, utan en bil i sikte. Det var det här jag hade längtat efter så länge.
IMG_5021xIMG_5053x

Efter 77 km kom jag fram till Punakaiki och efter att jag hittat en camping och slagit upp mitt tält begav jag mig till de kända Pancake Rocks. Det är ett litet område vid kusten med klippor som inte liknar något annat. De bildades för 30 miljoner år sedan och är i grunden fragment av döda djur och växter som med tiden skulpterats av regn, vind och havsvågor.IMG_5081xIMG_5091xIMG_5098x copyIMG_5161x

Innan läggdags gick jag ned till stranden för att se solen gå ned. Överallt gick det par. Par som höll i hand, par som kramades, par som satt i sked och blickade ut över horisonten. Jag ljuger inte om jag säger att jag var den enda där utan en käresta vid min sida, haha. Men fint var det ändå.IMG_5228x

IMG_5250xDagen efter tog jag mig med trötta ben de sista 47 kilometrarna till västkusten största (och tråkigaste?) stad Greymouth. Sträckan bestod mestadels av långa backar som aldrig verkade ta slut. När väl en var avverkad så väntade alltid en ny runt hörnet och jag bannade mig själv mer än en gång för att jag inte lyckats packa lättare. Däremot tickade kilometerräknaren över 500 totala km innan jag kom till stan vilket var en liten boost.

A.

2 thoughts on “Vita vågor och pannkaksklippor

Leave a Reply

