Franz Josef Glacier

Så efter 2 veckor och 70 mil på sadeln kom jag fram till Franz Josef; ett litet samhälle vid västkusten döpt efter sitt hjärta, glaciären. Här handlar allt om turism, om hur man kan (och bör) upptäcka ismassan med helikopter och guidade vandringar och allt vad vet jag. Och visst var lite det lockande, i slutändan är man ju inte mer än turist själv. Men jag bestämde mig istället för att hålla i slantarna och ta den kostnadsfria vandringsleden fram till foten av glaciären.  Jag kom inte så långt att jag kunde röra vid isen, men nästan, och det är ju nog bara det.IMG_5752IMG_5706IMG_5560IMG_5548IMG_5627IMG_5680

IMG_5596IMG_5525IMG_5585Mitt hem ★★★ IMG_5498

Nu är det 2 månader sen jag var där, i Franz Josef. Sen dess har jag hunnit cykla 150 mil, jag har firat jul och nyår med botten upp och jag har fått vänner för livet (hur klyschigt det än låter). Jag har bott ensam i ett hus vid havet och drivit ett vandrarhem. Jag har whoffat mig igenom en vecka i storstan och bokat om min hemresebiljett till början av maj. Och idag så jobbade jag min första dag på en vingård ute i ingemansland. Kan nog påstå att det varit två av de bästa månaderna i mitt liv.

A.

Leave a Reply

