Fox Glacier

IMG_6133xIMG_6134xBara 28 km söder om Franz Josef ligger Fox Glacier. Samhällena är snarlika. De har båda en massiv glaciär och de drar båda nytta av turisternas islängtan. Vid Fox Glacier finns däremot Nya Zeelands mest fotograferade sjö, Lake Matheson. Här kan man, under rätt förhållanden, få den perfekta reflektionen på bild (se HÄR). Och även om kvällen verkade perfekt så blåste det lite för mycket för att jag skulle få se det med egna ögon.IMG_5904xIMG_5923x

Även här bestämde jag mig för att ta den korta vandringsleden fram till foten av glaciären. Kilometrarna fram till starten av leden gick genom en helt fantastisk regnskog och jag fick hoppa av cykeln flera gånger för att titta nära, lyssna och känna. IMG_5942xIMG_6075xIMG_6071xIMG_6095xIMG_5832xIMG_5760x

Väl framme vid bilparkeringen lämnade jag cykeln och fortsatte till fots.IMG_5780x

Fox Glacier.IMG_5789x

Där framme vid stopskyltarna befann sig redan en hel radda med japanska turister som tog kort på allt och alla, flera gånger om.IMG_5815xIMG_5772xIMG_5783xIMG_6166x

Och när jag efter min lilla glaciärvandring besökte ortens kafé träffade jag på Friederike och Olivier, ett långfärdcyklistpar från tyskland resp. Belgien. Första gången vi sågs var på en enslig camping mellan Nelson och Westport. Vi kom då fram till att vi i det stora hela hade samma rutt planerad under samma tidspann, och att vi med största sannolikhet skulle se mer utav varandra. Och nu var de här, på samma fik. De skulle cykla vidare samma eftermiddag och jag skulle spendera ytterligare en natt i Fox. Men vi preliminärbokade ändå ett eventuellt nyårsfirande ihop längre ner i landet.

A.

Leave a Reply

