Retarded

Franz Josef – Fox Glacier / 28 km

Det har gått uppför i 6 km och framför mig slingrar sig nu den sista branta klättringen till krönet. Bilar och turistbussar passerar med minsta möjliga marginal och med dunkande hjärta försöker jag hålla cykeln samspelt med den vita långdragna linjen intill vägkanten. Jag slänger en blick ned på kilometerräknaren; 5 km/h, måste ju vara nåt slags långsamhetsrekord. När jag tittar upp igen har en silvergrå bil saktat in bredvid mig. Vindrutan åker ner och i förarsätet sitter en tjej i min ålder. Hon ler stort, hukar sig ner för att få ögonkontakt och halvskriker  ”YOU ARE RETARDED!”. Sen åker vindrutan upp igen och hon gasar vidare.

Retarded? Bästa komplimangen.

A.

Leave a Reply

