Inte så Pleasant

Lake Paringa – Pleasant Flat / 100 km

Jag vaknade trött nästa morgon av att regnet smattrade mot tältduken. Jag brukar inte ha några problem med att kliva ur sovsäcken i tidig timma, men den där morgonen var det segt. Regnet avtog dock medans gröten kokades och väskorna packades och vid avfärd kunde regnkläder byttas ut mot korta tights och tunntröja.  IMG_6227xIMG_6232x IMG_3653

IMG_3679x IMG_3685x copyIMG_3691o IMG_6236x IMG_3693oEfter fem mil var vi framme vid det lilla samhället Haast och det första jag tog för mig var att cykla till affären för att stilla mitt blockchokladbegär som grott sen morgonen. Fred och Oli hade lunchlådor förberedda men jag bestämde mig för att prova Fish & Chips för första gången i mitt liv. Kan inte säga så här i efterhand att det var den bästa Fish & Chips som serverades där på caféet. Men med tanke på hur hungrig jag var så hade nästan vad som helst smakat bra. IMG_3695o

Vi funderade både en och två gånger om vi skulle ta oss de resterande fem milen till DOC-campingen vid Pleasant Flat eller om vi skulle vänta ut regnet i Haast. Men för att inte gå miste om en ledig dag i Wanaka så bestämde vi oss ändå för att fortsätta. Och precis som väntat så tornade de mörka molnen upp sig framför oss.IMG_3703

Det blev fem blöta och jobbiga mil fram till campingplatsen. Regnet öste ner och jag kan nog räkna hur många gånger jag släppte blicken från kilometerräknaren.

Till vår glädje var campingen utrustad med ett rejält tak och snart hade våra blöta tröjor och strumpor och tights och skor tagit upp all plats som möjligt fanns att tillgå. Ruskvädret fortsatte och vi värmde te i ett försök att glömma kylan. Och när mörkret kom och jag låg huttrandes i mitt tält så tänkte jag hur dumt det egentligen var att åka till andra sidan jorden, till värmen, för att frysa så. Men det är ju sånt man minns också. Det är ju sånt som gör det motsatsen ännu bättre.

Dagen efter skulle bli dagen D.

A.

(Bild 1,3,6,8,9 och 10 av Olivier).

Leave a Reply

