Flippen

Greymouth – Lake Mahinapua – Okarito – Franz Josef / 202 km

Efter att jag väntat ut två dagars ruskväder i Greymouth så fortsatte jag söderut. Första dagen tog jag mig 52 flacka km till campingplatsen vid Lake Mahinapua (bilder från förra inlägget). Med lätta ben kunde jag snitta strax över 23 km/h. Men det var inget i jämförelse med den andra dagen – superdagen.IMG_8103xIMG_8109x

Det räckte med fem minuter på sadeln för att jag skulle veta att det här, det här var en bra dag. Så med en stilla bris i ryggen och en tvåtimmars remix i hörlurarna drog jag upp tempot rejält. Kilometerräknaren tickade på i snabb takt och efter 15 km kom jag ifatt den första av vad som visade sig vara ett dussin amerikanska cykelturister. De var inga proffs och låtsades heller inte vara det. Men i mina ögon blev dom rivaler; konkurrenter i en tävling som bara existerade i min fantasi. Förmodligen hade jag cyklat ensam alldeles för länge för när jag fick en rygg att gå på så tog tävlingsinstinkten över totalt. Jag passerade den första, småpratade lite, fortsatte förbi och fick snart nästa rygg i sikte. Och så fortsatte det tills jag efter 4 mils intensivt jagande var allra först i ledet av cyklister.

Jag var på topp. Trots 55 avverkade kilometrar var jag piggare än någonsin och när remixen nådde klimax visste jag knappt vad jag skulle göra av all överskottsenergi, av all glädje. Med världens största leende höjde jag handen i luften åt varje mötande bilist (fick tummen upp av en polis) och vid ett tillfälle var jag så övertänd att jag fick stanna och överkroppsdansa vid sidan av vägen. Det är svårt att beskriva den där känslan. Den där fantastiska känslan som får en att flippa ut bara av att cykla längs med en väg.

Jag satte rekord den där dagen med 120 cyklade km (och otaliga glädjefnatt). Flippen varade en bra bit in på eftermiddagen innan mp3-spelaren dog och benen plötsligt blev tunga. Den sista milen ut till kusten och byn Okarito var allt annat än lätt. Men väl där väntade en campingsplats med duschar (!) och en milslång strand.

Dagen efter tog jag mig de resterande 3 milen till Franz Josef.

A.

One thought on “Flippen

  1. Lyssnade på Digilistan idag när “Greyhound” av SHM kom. Då såg jag dig framför mig stå där vid sidan av vägen och dansa febrilt till den :)
    Önskar jag hade varit en bilist som kört förbi och sett dig en dagen :)

Leave a comment